نقشه سایت

11 فروردین 1404

واحد درآمد و بیمه گری
 نام و نام خانوادگی مسئول واحد:
زهرا هادی- کارشناس مدارک پزشکی
پرسنل زیر مجموعه:
شهرام قنبری - کارشناس ارشد مدارک پزشکی
سلمان حسین خانی - متصدی امور بیمه
غدیری نژاد - متصدی امور بیمه
شرح وظایف واحد:
تهیه ،تنظیم و ارسال اسناد بیماران بستری (مهمترین آن بررسی اسناد از لحاظ تاریخ و نحوه نگارش،اعتبار دفترچه ها،کنترل مهر و امضاء و پیوست فرمهای اورژانس قبل از تحویل و ارسال اسناد به سازمانهای بیمه گر(در بخش بستری)،جمع آوری کلیه نسخ واحدها(پاراکلینیک –ویزیت-خدمات اعم از نوارقلب،سوچر و ....)تهیه ، تنظیم و کنترل نسخ مذکور،لیست گیری و ارسال به سازمانهای بیمه گر(بخش سرپایی)
      
 مسئولیت و اهداف:
- کسب دستور برنامه کار از مسئول مربوطه (رئیس حسابداری)
- بررسی و نظارت مستمر بر نحوه فعالیت کارکنان واحد ترخیص ، صندوق و درآمد
- تهیه گزارش صندوق به صورت روزانه جهت واریز درامد به حساب بیمارستان
- کنترل صورتحسابهای بیماران بستری
- تحویل اسناد و مدارک و صورتحسابهای ماهانه به سازمان های بیمه و مراکز طرف قرارداد
- دریافت صورت کسور از سازمان های بیمه گر و سایر مراکز طرف قرارداد
- ثبت و نگهداری کلیه اطلاعات مربوطه به درآمد های نقدی و غیر نقدی در سامانه های مربوطه
- هماهنگ کردن واحد ترخیص و بخشها
- انجام سایر امور محوله مربوطه طبق دستور مقام ما فوق واحد درآمد
 
شرح وظایف واحد درآمد
۱)پیگیری و نظارت بر حسن اجرای برنامه HIS (سیستم اطلاع رسانی بیمارستانی)
۲) آموزش پرسنل بخش های مختلف بیمارستانی در جهت ثبت کلیه خدمات انجام شده به بیمار و واحد های سرپایی و بستری
۳)پیگیری در خصوص مطالبات از بیمه ها
۴)پیگیری در خصوص علل کسورات و شناسایی علل آنها و بازگشت آنها به مسئولین هر بخش در کاهش هر چه بیشتر کسورات
۵)تهیه گزارش ماهانه کارکرد پزشکان و پروسیجرها و خدمات انجام شده برای بیماران
۶)برنامه بازدید از بخشهای بیمارستان و نظارت بر حسن اجرای عملکرد بخشها
۷)جلسات مداوم با واحدها ی مختلفی همچون داروخانه ، آزمایشگاه ، ،آشنایی با برنامه HIS .
۸)دریافت مابه التفاوت از بیمار در خصوص دارو و لوازم مصرفی که در تعهد سازمان های بیمه گر نمی باشد .
۹)تهیه جداول هزینه و درآمد بخشهای بیمارستانی
۱۱)تهیه درصد کسورات به صورت ماهانه
۱۶)ارسال صورتحسابها به سازمان های بیمه گر در فرصت تعیین شده
۱۷)کنترل اسناد بیمه ای به منظور جلوگیری از کسورات و افزایش درآمدی
۱۸)نظارت بر حسن اجرای قوانین شورای عالی بیمه با بررسی کسورات سازمان های بیمه گر
۱۹)سازمان دهی فعالیتهای مربوطه به واحد درآمد و تقسیم مسئولیت
۲۰)اتخاذ راه کارهای عملیاتی به منظور افزایش درآمد
۲۱)ارسال آمارهای مالی (بصورت دوره های روزانه آمار MCMC , و یک ماهه آمار HSE و ۶ ماهه مثل مصدومین ترافیکی ، و نیازمندان به معاونت درمان و وزارتخانه)
 
 مراحل ترخیص بیمار
۱)    تسلیم پرونده های ترخیص شده توسط بخش بستری بیمارستان به واحد ترخیص
۲)    چک کردن خدمات ثبت شده در پرونده بیمار و سیستم
۳) پرونده پس از کنترل جهت مدارک لازم (کپی دفترچه+برگه دفترچه +اعتبار دفترچه+معرفی نامه از سازمان های طرف قرارداد بیمه+صورتحساب واریزی تحویل بیمار یا همراه بیمار می گردد)
۴) چنانچه بیمار مدارکی جهت بیمه تکمیلی بخواهد و پس از ارائه مدارک به بیمار صورتحساب صادر و تحویل بیمار می گردد .
۵)صورتحساب بیمار از سیستم پرینت گرفته شده و ضمیمه مدارک بیمه ای بیمار گردیده و روز بعد توسط مسئول مربوطه جمع آوری کنترل شده و به واحد درآمد جهت بررسی نهایی انتقال می یابد .
۶) در پایان ماه تمام صورتحسابهای بستری و سرپایی توسط مسئول درآمد کنترل و موارد کسورات تا جای ممکن برطره و آماده ارسال به سازمانهای بیمه گر می گردد .
 
توصیه ها و راهنمایی های لازم به مراجعین:
راهنمایی کلیه بیماران جهت ارائه مدارک لازم ،پیوست اسناد ارسالی و نحوه اجرای مفاد قراردادهای سازمانهای بیمه گر و راهنمایی بیماران مشمول اصل۹۲ حوادث ترافیکی .  
شماره های داخلی: ۲۲۳                    شماره مستقیم : ۳۲۶۲۰۶۵۵